1940 Ivar
Pettersen
Når jeg har valgt året 1940 som indikator for dette kapittelet,
skyldes det at noen av oss som har interesse for historie og sagn, kom til - i
overført betydning - å møte kunstneren Ivar Pettersen gjennom dette årstallet.
Det var nemlig da han så mesterlig utsmykket ei hytte inne ved Røsttjønna i
Lånke med motiv fra sagnet om Sølvgruva og Sølvdronninga i Svuluskardet. Se
side………
For de fleste er nok Ivar Pettersen et ukjent blad, men går
en litt dypere inn i vår malerhistorie - dukker navnet opp av og til, - og for
de som har latt seg more av Leif Halses nynorske tegneserie ”Vangsgutane”,
virker navnet svært så kjært. Etter Jens R. Nilsens bortgang, var det Ivar
Pettersen som illustrerte ”Vangsgutane” i nærmere 13 år, med om lag 1 500
tegninger i format 10x15 cm. Av en eller annen grunn ble han aldri nevnt som
tegner av Vangsgutane. Og i forbindelse med en eller annen tilstelning relatert
til ”Vangsgutane” ble han ”uteglemt”. Alt dette tok han seg veldig nær av.
Ivar Pettersen ble født i Hommelvik den 8.februar 1912, som
en av 8 søsken. Han døde 2.september 1985. Ivar ble gift med Gudrun, død i
april1998. Sammen fikk de Tone Gro i 1946, gift Hugin. Hun er i dag ingeniør og
økonom, og driver med eiendomsutvikling i Oslo. Pettersen var en stor beundrer av maleren
Henrik Sørensen, hvis favorittmodell var Tone Veli. Derfor ble hans eget barn
døpt for Tone. Henrik Sørensens kone het også Gudrun.
I følge ham selv vokste han opp med en forferdelig
nervøsitet og mørkeredsel. ”Jeg så skrømt
overalt”, sa Ivar til Stjørdalens Blad i 1983. Et ypperlig utgangspunkt for
en som siden skulle dekorere utallige hytter, og som ga seg utslag i motivet
fra Svuluskardet - som ble nevnt innledningsvis.
Ivar Pettersen har nok flere enn en gang sendt en varm tanke
til sin lærer Astrid Folstad, som - satt litt på spissen - arrangerte hans
første utstilling. Hun hengte nemlig opp noen tegninger og fargebilder på
lærerværelset. Det i seg selv ga den unge skoleeleven i Hommelvik både
inspirasjon og tro på seg selv - hvor det hele begynte med portretter av Ibsen
og Bjørnson, malt på fløyel. Men han måtte kjempe en hard kamp med sin mor for
å få lov til å bli kunstmaler. ”Å bli
kunstmaler var liksom ikke så bra, det” - uttrykte Ivar det selv en gang
med tanke på sin lille familiære krangel. Han tenkte lenge på å bli husmaler,
men kjempet kampen ut og ble kunstmaler. Det angret han aldri på.
Likevel gikk han først på malerlinja på yrkesskolen i
Trondheim, og jobbet kort tid som husmaler og rammemaker i Hommelvik, før han
som 19 åring forlot Vika. Grunnet mange gode attester ble han tildelt et
utdanningsstipend på Kr 800.- og med det reiste han til Oslo for å tilbringe de
neste fem årene ved Kunst og Håndverksskole med Eivind Nielsen og Per Krogh som
hovedlærere. Ivar Pettersen kom rett inn i 3.klasse i frihåndstegning. Og var
stolt av det, for det hadde aldri forekommet før - visstnok ikke siden heller.
En av hans klassekamerater var den ikke senere ukjente Torbjørn Egner. En annen
var Kåre Espolin Jonson. Flere av arbeidene til Ivar Pettersen ble håndplukket
av Chr. Krogh, og ble hengende på kunst- og håndverkskolen flere år fremover.
Men det var dårlige tider, og Pettersen måtte livnære seg i
form av ulike maleroppdrag. Ikke minst var sambygdingen Johan Nygaardsvold til
stor hjelp. Han var den gangen stortingsmann (senere statsminister), og var
nesten som en kommisjonær for Pettersen å regne. Ivar solgte mange av bildene gjennom
Nygaardsvold, blant annet en del portretter av stortingsmenn. ”Han gjorde en god jobb som kommisjonær, og
kunne sikkert ha drevet det langt i den bransjen”, sier Ivar Pettersen med
glimt i øye til edruskapsavisen Folket i 1982. For øvrig henger et portrett av
Nygaardsvold på museet i Hommelvik gjort av nettopp Ivar Pettersen.
Ivar Pettersen kom, slik som så mange andre ”kunstmalere” på
den tiden, inn i reklamebransjen. Han begynte i Geyken reklamebyrå, først som
kompanjong - siden som eneeier i til sammen 46 år. Årene var krevende,
nedgangstider - og så krigen. Dette til tross, i reklamebransjen var det dog et
visst spillerom for ideer og kombinasjoner. Det gjaldt å ikke stivne til i en
form. Derfor tok han på seg enkelte oppdrag av egen lyst i fritid og ferier,
blant annet det å dekorere hytter. Det skal også nevnes at da tidene var som
dårligst, og kunstnere og reklamebransjen virkelig slet for å holde hodet over
vann, hadde Ivar ikke råd til å ta toget til og fra Oslo. Derfor syklet han
Oslo-Trondheim. Når han ble sulten gikk han opp til en gård, tegnet den og
spurte eieren om han kunne bytte tegningen for mat.
I tillegg til sitt firma, fungerte Pettersen i over 40 år
som lærer i skrift og tegning som frivillig fag ved Oslo handelsskole. Ivar
hadde nok ikke tenkt å bli i reklamebransjen. Det var kunstmaler han ville
fortsette å være. Årsaken til at han ”kom inn” i bransjen, skyldes at første
eier av Geyken var jøde. Det skapte ikke så få problemer på den tiden. Driften
gikk dårlig. Men så flyttet vedkommende i 1939 i all hast til Sverige. Så i
stedet for å bruke sine møysommelige oppsparte penger til motorsykkel, ble det
til at Ivar kjøpte opp firmaet.
Daglig ser vi en kjent og kjær logo. Et varemerke som de
fleste av oss er i berøring med, nemlig Tine Norske Meierier. Både fra familien, tidligere ansatte hos
Geyken og andre, er det sagt at det var nettopp Ivar Pettersen som i sin tid
tegnet den første tina, som senere har dannet grunnlaget for dagens utforming. Dette
kunne ha hendt i 1972 da forgjengeren til Tine dette året fikk designet ei
tine, men Tine kan dessverre ikke bekrefte datidens opphavsmann. Papirer og
historikk forsvant i en eller annen omorganisering. Vi har derfor ingen
dokumentasjon, - kun en antagelse.
Da Ivar Pettersen en gang ble spurt om hva han likte best å
male, svarte han slik: ” Jeg er mest
opptatt av naturen. Alle årstidene er givende fra en malers synspunkt. Og alle
landsdelene også, bortsett fra at jeg setter en ekstra knapp på Trøndelag”.
Familien hadde hytte i Hemsedal, men så var det Trøndelag da. ”Ingenting ligger mitt hjerte nærmere”,
sa Pettersen.
I forbindelse med sin utstilling i mai 1983 i Hommelvik
fortalte Pettersen at han malte naturalistisk og impresjonistisk. ”Det vil si at jeg fester inntrykket
umiddelbart til lerret. Begeistring må det være”. Og hva gjelder det å være
portrettmaler, sa Pettersen det slik til Stjørdalens Blad ved samme anledning:
”For å lage et godt bilde må du kjenne
den du maler, finne sjelen på en måte. Hadde vi malt portretter alle sammen
ville vi kjent hverandre mye bedre, både på godt og vondt”. Til sammen
malte Ivar Pettersen over 400 portretter.
Ivar Pettersen hadde separatutstilling i Hommelvik i 1960, i
galleri Stratos i Oslo i 1982 og igjen i Hommelvik 1983. Av hans mangfoldige
”offentlige” produksjoner kan nevnes:
Fondveggen i Lærerinnelagets Hus i Oslo. Fire godtemplarlokaler
i Oslo. Aldershjemmet i Hommelvik: Jesus-bilde, hvor Jesus stilner stormen -
gitt som gave. Illustrasjonsoppdrag i tidsskrift. Sammen med Arne Hegglund
utførte han Jørleif Uthaugs dekorasjoner om bord i cruiseskipet ”Song of America”.
Oslo kommune har kjøpt inn 2 portretter og to malerier som henger på Frogner
v.g skole. Likeledes 6 arbeider ved Hartvig Nissens skole.
Ivar Pettersen laget sin egen fiolin sammen med sin
barndomskamerat, Odd Jakobsen, som senere ble en kjent fiolinmaker i Trondheim,
og blant andre hadde Arve Tellefsen i sin kundekrets. Det var Ivar som lærte
Odd å spille på fiolin, slik han også lærte andre i familien.
Innen familien var han en inspirasjonskilde på så mange
måter gjennom alltid å sende en hilsen til jul eller andre merkedager, hvorpå
han kunne male et bilde, tegne et kort etc. – og så sende det avsted. Niesen
Inga Werenskiold har fortalt at det første hun lærte av onkel Ivar, var å tegne
skog, fullt av små tre. Når jeg som forfatter av disse linjer har sittet og snakket
med familiegrener, skinner det tydelig igjennom fullt av talenter. Det ligger i
slekta.
Ivar Pettersen var en person med stort sosialt engasjement,
hvor han la ned mye humanitært arbeid, mest gjennom IOGT. Han ble medlem av
Tempelridder Ordenen, og har mottatt medalje av Motorførernes Avholdsforbund.
hans datter Tone Gro
|
Det som jeg hittil har skrevet om Ivar Pettersen, gir på
flere måter et vitnesbyrd om et stort talent, en stor kunstner og et godt og
flott menneske. En person som kanskje aldri fikk den oppmerksomhet og ære han
så inderlig
Ivar Pettersen
|
Ivar tegnet sin
datter, Tone Gro - i 1970
|
Johan Pettersen (far til Ivar) var smed i Hommelvik. I
januar 1926 tok han ut patent (nr 45 747) på Sælebeslag til hesten. Han
fikk også patent i Belgia og Frankrike. Søkte likeledes i Sverige og England.
Ivar malte sin far i smia. Maleriet gitt til sykehjemmet i Hommelvik
|
For meg, som gjennom Ivar Pettersens familie, på en måte har
fått vandret litt i hans fotspor, - føler jeg har lært å kjenne et fint
menneske - hvis ettermæle alltid vil gjenspeile seg i hans utallige flotte
malerier og tegninger. Ivar Pettersen døde ikke - han gikk kun bort. Slike som
Ivar Pettersen dør aldri - de kun slutter å male flere bilder.
Fra avisartikkel i Stjørdals-Nytt 24. august 2011 skrevet av Hans Olav Løkken, med tillatelse fra begge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar